Vannlekkasje gav umiddelbar uttrykning, men nettsvindel for 730 000 kr kunne ingen hjelpe dem med


Knut Steinnes virksomhet, Rufo, ble i vinter svindlet for 735 000 kr. «Mitt møte med politiet, forsikringsselskapet og IT-leverandøren viste at det var lite hjelp og få og vi satt igjen med følelsen at dette var vår egen feil», sier Steinnes. Se ham fortelle sin historie og hør hans forslag til hvordan dette kan løses i klippet under.

Steinnes er lei av at små virksomheter som svindles på nett ikke tas på alvor. Etter at han ble svindlet har han oppdaget at hans virksomhets historie på ingen måte er unik. Han har snakket med mange små, norske virksomheter som har blitt svindlet for store summer penger på nett. Felles for dem er de ikke anmelder det. Istedenfor lar de være å snakke om det, dekker tapet selv og ser fremover. Knut Steinnes mener det er på høy tid at små virksomheter som opplever nettsvindel tas på alvor.

Virksomhetslederen trekker paralleller til hjelpen virksomheter får i den analoge verden. Ved branntilløp, vannlekkasje eller biltyveri er forsikringsselskap, politi og brannvesen på pletten umiddelbart. Når svindlere utnytter et kjent sikkerhetshull i en programvare er det derimot ingen hjelp å få. Det er heller ingen som har eller tar ansvar for å informere om sikkerhetsoppdateringer som vil forhindre slik svindel. «Det er på tide at myndighetene tar tak i dette problemet før det går helt galt med norske SMB-bedrifter», mener Knut Steinnes. Han har også en rekke forslag til løsninger på utfordringene han selv har møtt

 

 

Dette er første av 7 klipp fra innleggene som ble holdt under åpningen av Nasjonal sikkerhetsmåned 27. september 2018. I de kommende klippene kan du se hvordan statssekretær Thor Kleppen Sættem, i Justis- og beredskapsdepartementet, Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM), leder av Politiets nasjonale cyber crime-senter (NC3), Bits, Microsoft og Buypass svarer på noen av Knut Steinnes´ oppfordringer, og hvordan de jobber for at virksomheter ikke skal bli svindlet på nett.